At spise med ske

28. maj 2019

Alder:
6 mdr.

At spise med ske

Kære Helen,

Så skriver jeg til dig igen. Sidst handlede det om søvn og mad, og jeg er glad for at kunne sige at begge dele går bedre!

Mad-udfordringen var, at min datter ikke sank maden, men i stedet spyttede den ud igen. Hun er nu begyndt at synke. Så langt så godt! Det betyder desværre ikke at spisningen går problemfrit. Hun kan stadig ikke finde ud af hvordan man bruger en ske. I stedet for at lukke munden om den, og skrabe maden af med læberne, har hun bare skeen i sin åbne mund, og 'slikker' maden af. Det er i det hele taget lidt en kamp at få hende til at spise! Hun vil rigtig gerne selv putte mad i munden, og hvis vi bare stikker en ske op i hovedet på hende, så lukker hun i som en østers. Hun skal selv have fat i skeen, for at den må komme ind i munde, og det gør hun ikke bare sådan lige. Hun misterhurtigt interessen og ...

Annonce

... afviser helt. Vand er det samme, og her er det kun hendes far, der overhovedet kan få lov. Det foregår som en lille kat, der labber vand i sig med tungen.

Vi har været i gang med skemaden i 6 uger, og selvom hun jo først blev 6 mdr for halvanden uge siden, synes jeg godt det måtte gå lidt hurtigere! Det er svært at have en rytme, og at trappe ned på amninger, når hun spiser og drikker så lidt!

Jeg forsøger med mange små måltider i løbet af dagen, og altid med noget hun selv kan sidde med. Ofte får hun også appelsinbåde eller lignende i hånden, uden at vi sidder ved bordet - vi holder naturligvis øje med hende!

Er der noget der springer dig i øjnene? Har du nogle ideer til hvad jeg kan gøre, eller skal jeg bare værne mig med tålmodighed?

Jeg glæder mig til at læse dine tanker!

Med venlig hilsen
Moren til hende den lille søde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige