Brev:
At spise med ske
28. maj 2019
Alder:
6 mdr.
At spise med ske
Kære Helen,
Så skriver jeg til dig igen. Sidst handlede det om søvn og mad, og jeg er glad for at kunne sige at begge dele går bedre!
Mad-udfordringen var, at min datter ikke sank maden, men i stedet spyttede den ud igen. Hun er nu begyndt at synke. Så langt så godt! Det betyder desværre ikke at spisningen går problemfrit. Hun kan stadig ikke finde ud af hvordan man bruger en ske. I stedet for at lukke munden om den, og skrabe maden af med læberne, har hun bare skeen i sin åbne mund, og 'slikker' maden af. Det er i det hele taget lidt en kamp at få hende til at spise! Hun vil rigtig gerne selv putte mad i munden, og hvis vi bare stikker en ske op i hovedet på hende, så lukker hun i som en østers. Hun skal selv have fat i skeen, for at den må komme ind i munde, og det gør hun ikke bare sådan lige. Hun misterhurtigt interessen og afviser helt. Vand er det samme, og her er det kun hendes far, der overhovedet kan få lov. Det foregår som en lille kat, der labber vand i sig med tungen.
Vi har været i gang med skemaden i 6 uger, og selvom hun jo først blev 6 mdr for halvanden uge siden, synes jeg godt det måtte gå lidt hurtigere! Det er svært at have en rytme, og at trappe ned på amninger, når hun spiser og drikker så lidt!
Jeg forsøger med mange små måltider i løbet af dagen, og altid med noget hun selv kan sidde med. Ofte får hun også appelsinbåde eller lignende i hånden, uden at vi sidder ved bordet - vi holder naturligvis øje med hende!
Er der noget der springer dig i øjnene? Har du nogle ideer til hvad jeg kan gøre, eller skal jeg bare værne mig med tålmodighed?
Jeg glæder mig til at læse dine tanker!
Med venlig hilsen
Moren til hende den lille søde